Dag 09 – Min tro

Välkommen tillbaka!
Detta är ju lite av ett stort ämne egentligen!
Många är nog snabba på att säga att de antingen tror på Gud eller inte.
Jag är inte en av de, jag är Schweiz kan man säga! 
Alltså jag vet inte om det finns en Gud, jag har inte sett "han" eller pratat med "han", så vitt jag vet har jag heller inte varit död. Hur skulle jag då kunna veta? Hur kan man tro något man inte egentligen vet? 
Jag tycker det hade varit fint OM jag hade kunnat tro utan att veta, det är ju många som kan det oavsett vilket namn de har gett sin Gud. Det är en vacker egenskap tycker jag!
Det finns liksom en förtröstan i att tro, tro bortom all ondska som finns, varför vissa dör och andra får leva, varför det finns svält och krig, varför varför varför. Frågor som behöver svar. Händelser som behöver en orsak! Jag hade velat tro! 
Jag menar inte heller att jag INTE tror på Gud, utan bara att - jag vet inte!
MEN något måste det ju ändå finnas? Jorden, planeterna, månen, stjärnorna, Solen, vi människor, djuren osv osv kom ju säkerligen inte från tomma intet! Visst vi skulle ju kunna säga att allt kom ur tomma intet, men känns det verkligen trovärdigt då? Not so much! Eller är det just det som är Gud egentligen? Just det, att komma ur det tomma intet?
Jag vet iaf att alla, oavsett sin religion, tror på samma sak egentligen. De tror på den som skapade världen och allt i den, även vi människor. Sant nog alla säger att det finns bara en Gud och det är han som är skaparen av allt. 
Jag förstår dock inte hur man kan komma från samma utgångspunkt men ändå ha så skiljda meningar om resten? Spelar resten någon roll? Räcker det inte att alla tror på att det finns en Gud? 
Jag har som sagt ingen aning själv och jag vet inte om vi kommer få veta heller. 
Det enda jag tror på, eftersom jag vet att det är så (hehe), är att allt du ger kommer tillbaka till dig - kanske inte idag eller imorgon men det kommer komma tillbaka! 
Tror inte jag då på samma sak egentligen? Att allt måste ha en orsak!
Stora frågor, svaren återstår det att se om vi får en vacker dag? (kände att det var läge att avsluta innan jag rabblar på allt för mycket om saker jag inte vet).
Man kan ju bara hoppas eller hur?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0