Ett par sanningar om graviditet/förlossning!

Tänkte bara säga ett par sanningar till er kring graviditet och förlossning - saker som ni kanske inte redan vet! Saker ni kanske vill veta INNAN ni gör barn?! 

Sanning nummer 1: Det är REN LÖGN att man återfår sitt gamla vanliga jag DOWNTHERE - både jag själv och alla jag pratat med om detta upplever viss skillnad från innan förlossning, nu menar jag inte att ni kommer vara helt krigsskadade därnere MEN viss förändring får ni nog räkna med även om man ofta hör att man kommer återgå till normalt.

Sanning nummer 2: Magen kan strula innan förlossning, det här vet man ju oftast för det kan man ju läsa lite här och var MEN det är minst lika vanligt att du efter förlossningen får problem med magen antingen att du blir hård i magen eller helt lös i magen VARKEN eller är ju särskilt trevligt. Och det kan sitta i upp till ett par månader efter förlossningen.

Sanning nummer 3: NEJ 2a/3e (osv) förlossningen behöver inte alls gå fortare och lättare än den första, det sade de till mig till och med när jag kom in 2a gången och skulle föda men så är inte fallet, det kan lika gärna ta lika lång tid eller längre och göra mer ont - det vet man inte. Så låt er inte luras! 

Sanning nummer 4: Alla barnmorskor är inte BRA, därför är det viktigt att du vet dina rättigheter och står på dig - det kan va väldigt svårt när man ligger och ska förlösa därför är det också viktigt att du lär din partner eller den person du ska ha med dig på förlossningen om dina rättigheter och vad du tänker och vill på så sätt kan denne föra din talan för dig. Känner du dig ändå dåligt behandlad så tveka inte att ta upp detta under din tid på BB eller med din BM på mvc på återbesöket. 

Kommentarer
Postat av: Helen

Oj vad tråkigt att du fick en så jobbig upplevelse med din förlossning . Det måste ha varit jättejobbigt och vilket jä... beteende av vårdpersonal , fy .

Men jag hoppas att du mår bra nu och kan njuta av din lilla guldklimp .

Nej allt som sägs innan man får barn är inte sant för det är ju väldigt personligt också hur man upplever det.
Kram

2012-11-06 @ 22:17:35
URL: http://stenstromsbloggeria.blogspot.se/
Postat av: Ina

jag känner mig som vanligt down there.. absolut ingen skillnad sen innan

2012-11-10 @ 23:24:30
Postat av: Annika - drömmen om 11 barn

Jag känner mig precis som innan jag fick barn, när jag menar de nedre regionerna så att säga - detta trots fyra vaginala förlossningar :)

Hård i magen är jag förvisso, men det är efter en Reductilbehandling. Detta kom alltså långt efter Linus förlossning (si sådär 3,5 år efter) - och har ännu inte förändrats till det bättre...

Alla förlossningar är unika, så man ska (som du skriver) inte räkna med att 2:a och 3:e går snabbare eller lättare än den 1:a. Nu vart jag iofs igångsatt med nr 2, 3 och 4. Men det har vart väldigt olika. Nr 1 tog 7 timmar från spontan vattenavgång. Nr 2 tog nog 6 timmar från droppsättning har jag för mig, nr 3 tog 1,5 och nr 4 nånstans mittemellan där :D

Jag tror det handlar mycket om personkemi när det gäller barnmorskor. Min första gillade jag, min andra var inte alls bra, min tredje var underbar, min fjärde var helt okej :D Har haft olika alla fyra gångerna men det har gått fint ändå :)

2012-11-11 @ 01:07:42
URL: http://nilssonpettersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0